wijze waar docent workshops home wat contact

Wat is Tai Chi of Tai Chi Chuan ?


Tai chi chuan is een Chinese bewegingskunst die in de loop van de tijd nogal wat veranderingen heeft ondergaan. De basis van deze oude chinese verdedigingskunst is echter gelijk gebleven, en dat zijn drie ‘pijlers’ van het tai chi chuan. Deze zijn gezondheid, filosofie en vechtkunst. De bewegingen die bij tai chi worden uitgevoerd houden het lichaam dynamisch en soepel, en zijn over het algemeen ook te volgen met mensen met lichamelijke beperkingen.

Veel van de principes die binnen het tai chi chuan gelden zijn ook in het dagelijks leven toepasbaar op vele gebieden, ze zijn een soort van wijsheden, waardoor bewegingen ook een soort van waarheid in zich meedragen.

In eerste instantie waren de bewegingen ontwikkeld voor zelfbescherming. Het heeft een aantal effectieve toepassingen die je kunt gebruiken om jezelf te verdedigen of je tegenstander uit te schakelen. In de loop van de tijd is dit aspect enigszins naar de achtergrond verdwenen en is de nadruk meer komen te liggen bij het gezondheidsaspect van het tai chi chuan.

Met tai chi chuan ben je op een effectieve manier bezig met bewegen. Je werkt aan een gezonde lichaamshouding. Bovenal is het leuk om te doen !!


Stijl

Er zijn binnen tai chi chuan verschillende stijlen o.a. Yang, Chen, Sun en Wu stijl. De meeste kosten enkele jaren tijd voordat je een hele vorm enigszins eigen hebt gemaakt. Bij Amsterdam Tai Chi beginnen we met een specifieke beginnersvorm waarin de principes van tai chi naar voren komen in een set bewegingen die met een beetje inzet in 1 seizoen te leren zijn. Dan krijg je een redelijk goed idee wat tai chi inhoudt en kun je eventueel later overstappen op een andere vorm mocht je dat nog willen.


Stijl Wapenvorm

Naast een handvorm wordt eventueel ook les gegeven in wapenvormen. De belangrijkste aspecten hiervan zijn het leren van beheersing van een wapen en het werken met de reikwijdte hiervan. Hiermee werk je aan de ruimte net buiten je lichaam. Erg leerzaam omdat je bewustzijn hiervan vergroot. Daarnaast is het werken met bijvoorbeeld een stok heel goed voor je gezondheid, om bijv. rug- en schouderpartij los te krijgen. Het werken met sai’s is goed voor het versterken van polsen en onderarmen waardoor je RSI kunt voorkomen.